Zamość otrzymał blisko 82 mln zł unijnego dofinansowania na przebudowę drogi określanej zachodnią obwodnicą miasta. Dzięki temu poprawi się jej przepustowość. Dużo też zyskają sami mieszkańcy. – Wzrośnie bezpieczeństwo zarówno przejeżdżających przez miasto, jak i Zamościan, którzy korzystają z obwodnicy jako drogi dojazdowej – podkreśla Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa. Dodaje przy tym, że zaplanowana w tej inwestycji ścieżka rowerowa posłuży mieszkańcom i turystom do aktywnego spędzania wolnego czasu.
Przebudowa zachodniej obwodnicy miasta obejmuje ponad 5-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 74 – od al. 1 maja (most na Łabuńce), przez ul. Dzieci Zamojszczyzny, aż do granic miasta na końcu ulicy Szczebrzeskiej. Inwestycja zostanie sfinansowana dzięki unijnym środkom z POiŚ 2014-2020, a dokładnie – z puli na działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T.
Ten ciąg drogi krajowej na całej długości uzyska po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a skrzyżowania zostaną przebudowane na dwupasowe ronda. Szacowana wartość projektu sięga ponad 96 mln zł. Dofinasowanie unijne to kwota w wysokości 85 procent kosztów zadania. Zakończenie robót budowlanych ma nastąpić z końcem listopada 2021 roku.
Droga zniszczona i niebezpieczna
Obecnie na al. 1 maja do skrzyżowania ul Dzieci Zamojszczyzny, ruch pojazdów jest znacznie utrudniony. Droga została zawężona z czterech pasów do dwóch. Ponadto jej nawierzchnia jest skoleinowana i wykruszona. Ponadto brak prawidłowego odwodnienia powoduje tworzenie się niebezpiecznych zastoisk wody, skutkujących miejscowymi podtopieniami przyległych działek.
Na odcinku od skrzyżowania ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Okrzei do skrzyżowania z ulicami Dzieci Zamojszczyzny i Sadową nieprawidłowo ukształtowany łuk drogi stwarza zagrożenie wypadkami. Dodatkowo nawierzchnia na tym odcinku ulicy jest spękana, co przyczynia się do postępującego procesu degradacji konstrukcji drogi, a w konsekwencji prowadzi do utraty jej nośności.
Na odcinku od skrzyżowania z ulicami Dzieci Zamojszczyzny i Sadową do skrzyżowania z ul. Śląską, występują przełomy i spękania w nawierzchni. Intensywne potoki ruchu na istniejącym tutaj dużym skrzyżowaniu z wyspą generują kolizje i niebezpieczne wypadki.
Natomiast stan techniczny fragmentu drogi od skrzyżowania ul. Szczebrzeskiej z ul. Śląską do ulicy Szczebrzeskiej (granice miasta) oceniany jest jako zły. Dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku rozdzielone są wąskim, nienormatywnym pasem, co stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowe zagrożenia wywołują liczne nieprawidłowo usytuowane przejścia dla pieszych, źle ulokowane zatoki autobusowe oraz niezgodne z przepisami technicznymi przejazdy przez skrzyżowania. Na terenie gęsto zabudowanym podnosi to znacząco groźbę zaistnienia wypadków. Ponadto występuje tu zwężenie potoku pojazdów do jednego pasa wylotowego i jednego pasa do lewoskrętu w ulicę Błonie. Wykonanie przebudowy, zgodnie z założeniami projektu, uporządkuje ruch, zmniejszy zatłoczenie i jednocześnie zwiększy płynność ruchu pojazdów. I co za tym idzie podniesie bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów. Poprawa infrastruktury drogowej i usprawnienie ruchu przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin i uciążliwego hałasu, a tym samym do podniesienia jakości życia mieszkańców miasta.
Budowa ruszy już w przyszłym roku
Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”, zatem dokumentacja projektowa i zezwolenie na realizację zostaną uzyskane w trakcie trwania kontraktu, jakie miasto podpisze z wykonawcą zadania. Dokumentacja przetargowa na wyłonienie wykonawcy kontraktu ma być gotowa do końca sierpnia tego roku.
W kwietniu zeszłego roku dla tego przedsięwzięcia została już wydana decyzja środowiskowa. Zgodnie z założonym harmonogramem wniosek o pozwolenie na budowę zostanie złożony w czerwcu 2018 r, a trzy miesiące później zakładane jest uzyskanie tej decyzji. Oczywiście, ostateczne terminy uzależnione są od przygotowania dokumentacji projektowej przez wykonawcę.
Projekt spełniający zapisy strategii „Europa 2020”
Do oświetlenia drogi, chodników i ścieżki rowerowej zostaną zastosowane energooszczędne lampy solarno-hybrydowe. To jeden z ważniejszych elementów inwestycji, dzięki któremu projekt inwestycyjny Zamościa wpisuje się w strategię „Europa 2020”.
Zastąpienie energii z sieci elektroenergetycznej energią z OZE w dłuższej perspektywie przyczyni się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszenia wykorzystania tradycyjnych źródeł energii, czyli paliw kopalnianych. Za tym też idzie wzrost efektywności energetycznej. Zastosowane bowiem urządzeń do produkcji energii z OZE nie tylko zmniejszą zapotrzebowanie na energię z paliw stałych, ale też ograniczą straty związane z jej przesyłaniem.
W efekcie inwestycja Zamościa wpisuje się w takie projekty, których zadaniem jest zahamowanie zmian klimatu oraz ograniczenie negatywnych zjawisk tego procesu, czyli powstawania katastrofalnych upałów, huraganowych wiatrów i nawałnic czy powodzi.
Atrakcyjność inwestycyjna i turystyczna Zamościa
– Poprawa obecnego stanu drogi oraz uporządkowanie i zagospodarowanie terenu położonego wzdłuż trasy wpłynie na rozwój przedsiębiorczości i wzrost konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw. Ponadto, inwestycja polepszy powiązania transportowe oraz poprawi dostęp do terenów przemysłowych i inwestycyjnych miasta, tj. do Podstrefy Zamość SSE EURO-PARK Mielec – kompleks Szczebrzeska – zaznacza Marek Gajewski, rzecznik prasowy prezydenta Zamościa.
Realizacja projektu przyczyni się zatem do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej miasta oraz jego regionu. Z kolei zaplanowana w tym przedsięwzięciu budowa ścieżki rowerowej stworzy ofertę aktywnej rekreacji nie tylko dla samych mieszkańców Zamościa, ale też dla turystów odwiedzających zabytkowe miasto i spędzających wypoczynek w jego okolicach. Na trasie ścieżki powstanie „zielona wyspa”, czyli Miejsce Obsługi Rowerów. Będzie to częściowo zadaszony teren wzdłuż rzeki Łabuńki, bezpośrednio przy skrzyżowaniu z ul. Sadową, wyposażony m.in. w stojaki dla rowerów i ławki do odpoczynku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.